onsdag 7 april 2010

YAMAHA TRIMPROJEKT 254 HK DEL I

Trimprojekt del I

Här kommer ni att få följa med trimningen av en Yamaha SHO -2008.
Trim: en modifierad version av "Endurance" trimpaketet.
Kunden har beställt ett "snällt" trim med fokusering på massiv acceleration och en toppfart strax över 61 knop. Hållbarhet och "sleeper" är ledorden för denna trimning där användningsområdet främst kommer bli nöjesåkning och inofficiell tävling gentemot vännerna.

Skotern anländer för att påbörja trimningen

Den här skotern var en av de mest välvårdade 2008:or jag skådat. Ägaren har verkligen tagit hand om sin skoter på ett utomordentligt sätt

Pumptunneln uppvisar inga konstigheter (sprickor/slitage etc)


Allt original!

Motorblocket uppvisar ingen form av oxidering, helt i nyskick. Underbart att få mecka under sådana förutsättningar.

Hela motorn förutom en viss del av kompresorn är helt utan oxidation

Man kan tydligt se kundens "omhändertagande" då spår av fett finns kvar på block och plastdetaljer

Luftfiltret demonterat

Kompressorn klar för demontering


Transmissionen blottad. Var noga med att göra rent och täck för transmissionen ordentligt för att förhindra intrång av främmande föremål och smuts

Kompressorn lös. HKS, - en av de bästa tillverkarna utan tvekan

Rent och fint och inga avlagringar från vevhusventilationen

Ordentlig värmning av kompressoraxeln/kompressormuttern innan lossning.
Använd momentnyckel även vid isärtagning då kompressoraxeln är mycket känslig

Momentnyckeln på plats för isärtagning. Lossar inte bulten vid angivet moment, värm mera i annat fall bryter du kompressoraxeln

Kompressorhjulet demonterat

Axeln frilagd och uppmätt. Även lagerna och lagerbanorna

Början av demontering av intakeassembly i syfte att inspektera insugsventilerna och demontera flamearrestorn

Intakeassembly frilagt, ett digert tidskrävande trångt arbete

Via fiberoptik inspekteras insugsventilerna

Ett optimalt verktyg för att kontrollera/inspektera slitage etc

Boostpipen frilagd

Här kan ni se en av blockets frostpluggar som inspekteras innan återdemontering

Avlägsnandet av flamearrestor

Den nya mappsensorn monterad och redo för dumpventil

Här missar de flesta vid återmonteringen av kompressorn, oljepåfyllning i syfte att "mata" glidlagren med olja innan första start efter kompressordemontering

Luftfiltret på plats

Dumpventilen på plats i syfte att skona kompressorkopplingen / kompressorn från skadliga tryckstötar från gasavslag/off-shore körning
Mer information kommer inom kort
Mvh Niklas
RIB EXTREME RACING





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar