Bakgrund
Rickard är en fd off-shore tävlingsbåtsförare i Katamaran F2 klassen som på "äldre" dar har styrt om till ett mer effektstarkt ekipage som en OPEN-trimmad vattenskoter. Målsättningen är en setup för off-shore tävlingar med en toppfart om ca 70 knop och en "säker" mappning av styrenheten (Motec) för erhålla maximal hållbarhet och kontinuerliga fullgaskörningar på 45 minuter.
Den förestående trimningen kommer lämna 337 hk i bromsat utförande och det är få människor som kan hantera en skoter med den prestandan. Basen i trimkonfigurationen kommer från den kända Roslagsloppsvinnaren 2009 som då lämnade 304 hk och vattenskotermodellen och motorn var densamma.
I den här bloggen låter vi Er läsare ta del av trimningen tills vattenskotern testkörs i början på maj med video Vbox utrustning och försöker kvala in till den kända och åtråvärda "80 MPH CLUB"
Mvh Niklas
RIB EXTREME RACING

Rickard, - en lycklig och förväntansfull kund överlämnar vattenskotern efter 2 timmars inkörning. Basen är en helt original Yamaha SHO - 2009 modell med den stora beryktade 1812 cc motorn med överladdning som klarar sanslös effekt.

Först demontering av jetpumpen


Jetpumpen är blottad

Originalimpellern är redo att demonteras. Här behövs ordentlig pitch för att hantera kraften som kommer att finnas i överflöd...

Slitringen ser fantastigt "ny" ut!!!

Den nya anticavitationcone monteras. Mycket viktigt att flytta överfettet och fylla på med exakt samma typ av fett.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar