torsdag 1 april 2010

TRIMPROJEKT YAMAHA SHO -2009 337 HK DEL I

TRIMPROJEKT DEL I

Bakgrund
Rickard är en fd off-shore tävlingsbåtsförare i Katamaran F2 klassen som på "äldre" dar har styrt om till ett mer effektstarkt ekipage som en OPEN-trimmad vattenskoter. Målsättningen är en setup för off-shore tävlingar med en toppfart om ca 70 knop och en "säker" mappning av styrenheten (Motec) för erhålla maximal hållbarhet och kontinuerliga fullgaskörningar på 45 minuter.
Den förestående trimningen kommer lämna 337 hk i bromsat utförande och det är få människor som kan hantera en skoter med den prestandan. Basen i trimkonfigurationen kommer från den kända Roslagsloppsvinnaren 2009 som då lämnade 304 hk och vattenskotermodellen och motorn var densamma.

I den här bloggen låter vi Er läsare ta del av trimningen tills vattenskotern testkörs i början på maj med video Vbox utrustning och försöker kvala in till den kända och åtråvärda "80 MPH CLUB"

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING


Rickard, - en lycklig och förväntansfull kund överlämnar vattenskotern efter 2 timmars inkörning. Basen är en helt original Yamaha SHO - 2009 modell med den stora beryktade 1812 cc motorn med överladdning som klarar sanslös effekt.
Först demontering av jetpumpen
Nozzlen och styrnozzlen avlägsnas

Jetpumpen är blottad
Originalimpellern är redo att demonteras. Här behövs ordentlig pitch för att hantera kraften som kommer att finnas i överflöd...
Slitringen ser fantastigt "ny" ut!!!

Den nya anticavitationcone monteras. Mycket viktigt att flytta överfettet och fylla på med exakt samma typ av fett.

Luftburken demonteras

Demontering av kompressorn


Temporär tätning av kompressorutväxlingen för att förhindra smutsinträngning

Nästa steg, avlägsna intercoolern

Originalkompressorhjulet frigörs

Det nya kompressorhjulet monteras och allt rengörs mycket noga innan återmontering

HKS, - synonymt med mycket bra kvalitet. Utväxlingen vid trimning ger ett varvtal på bara ca 93000 rpm...
FORTSÄTTNING FÖLJER INOM KORT









































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar